دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانشبنیان مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهوری از بومیسازی یکی از مهمترین آلیاژهای مورد استفاده در تولید تجهیزات پزشکی خبر داد.
به گزارش درمانا، وحید ضرغامی در نشست خبری با اشاره به برخی دستاوردهای فناورانه کشور گفت: یکی از موفقیتهای مهم سالهای اخیر، بومیسازی آلیاژهای زیستپزشکی مورد استفاده در تجهیزات پزشکی است، تجهیزاتی که در داخل بدن انسان استفاده میشوند.
وی افزود: آلیاژ F75 مبتنی بر کبالت - کروم که در ساخت برخی ایمپلنتها و تجهیزات پزشکی کاربرد دارد، توسط یک شرکت دانشبنیان داخلی و با حمایت معاونت علمی بومیسازی شده است. این دستاورد علاوه بر کاهش وابستگی به واردات، زمینه توسعه صنایع تجهیزات پزشکی کشور را نیز فراهم کرده است.
وی با تشریح روند حمایت از فناوریها گفت: توسعه یک محصول دانشبنیان از مرحله تحقیقات پایه آغاز میشود و پس از شکلگیری تیم فناور، حمایتهای تخصصی ستادها وارد مرحله اجرایی میشود. هدف این حمایتها رساندن فناوری از مرحله آزمایشگاهی به سطح تولید صنعتی و ورود به بازار است.
این مقام مسوول تاکید کرد: موفقیت واقعی زمانی حاصل میشود که یک فناوری بتواند نیاز صنعت را برطرف کرده و در بازار مورد استفاده قرار گیرد.