با حمایت و تامین هیات امنای صرفهجویی ارزی در معالجه بیماران، دستگاه پیشرفته تصفیه خون مداوم (CRRT) به چرخه درمان در استان کرمانشاه افزوده شد؛ اقدامی که گامی مهم در توسعه خدمات فوقتخصصی و ارتقای توان درمانی بخشهای مراقبت ویژه محسوب میشود.
به گزارش درمانا، کیان ظهرابی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در راستای استمرار برنامههای تحولی در حوزه تجهیزات پزشکی استان و با هدف ارتقای سطح خدمات درمانی فوقتخصصی در بخشهای مراقبت ویژه (ICU)، دستگاه پیشرفته تصفیه خون مداوم با همکاری هیات امنای صرفهجویی ارزی در معالجه بیماران تهیه و به چرخه درمان اضافه شد.
وی با اشاره به اهمیت این فناوری در درمان بیماران بدحال افزود: دستگاه CRRT یا "درمان جایگزینی مداوم کلیه" یکی از تجهیزات حیاتی در مراقبتهای ویژه است که برای بیماران مبتلا به نارسایی حاد کلیه، شوک سپتیک و نارسایی چند ارگانی که تحمل دیالیز معمولی را ندارند، استفاده میشود. این سیستم با انجام تصفیه خون به صورت مداوم و آهسته در ۲۴ ساعت شبانهروز، امکان حذف تدریجی سموم و مایعات اضافی را فراهم کرده و به حفظ ثبات وضعیت همودینامیک بیمار کمک میکند.
ظهرابی درباره ویژگیهای این دستگاه تصریح کرد: یکی از مهمترین قابلیتهای این دستگاه امکان تنظیم دقیق برای نوزادان و کودکان با وزن بسیار پایین (کمتر از ۱۰ کیلوگرم) است که این موضوع نقش مهمی در ارتقای کیفیت درمان بیماران کموزن و بدحال دارد. علاوه بر این، دستگاه مذکور قابلیت انجام فرآیندهای درمانی پیشرفته از جمله پلاسمافرزیس درمانی، درمان مسمومیتها، فیلتراسیون دوگانه جهت کاهش چربی خون، هموپرفیوژن و همچنین جمعآوری سلولهای بنیادی را داراست.
معاون درمان دانشگاه ضمن قدردانی از حمایتهای وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: مراتب تشکر و قدردانی خود را از هیات امنای صرفهجویی ارزی اعلام میکنیم چرا که طی یک سال گذشته بیشترین همکاری و مساعدت را در تامین و تحویل دستگاههای پزشکی سرمایهای با دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه داشتهاند. راهاندازی این دستگاه گامی موثر در توسعه خدمات فوقتخصصی و افزایش توان درمان بیماران بدحال در استان است.
منبع : هیات امنای صرفهجویی ارزی در معالجه بیماران